Всеукраїнська акція "16 днів проти насильства"


В Україні з 25 листопада по 10 грудня 2015 року проводиться Всеукраїнська акція "16 днів проти насильства"



Методичні рекомендації

ПРОФІЛАКТИКА НАСИЛЬСТВА ТА ЖОРСТОКОЇ ПОВЕДІНКИ



Орієнтовний план проведення

Всеукраїнської акції «16 днів проти насильства»





Акція «Ми — проти насильства», присвячена запобіганню насильства над дітьми. Початок цієї традиції поклала історія, що відбувається навесні 1989 року. Мешканка Норфолка ( США) Бонні Фіней довідалася про загибель свого чотирирічного онука Майкла.

Раніше хлопчик знаходився у лікарні з травмами , а потім був уміщений до фостерної ( приймальні) на три тижні. Коли після закінчення тритижневого терміну дитини. Намагалися повернути рідній матері,Майкл плакав,кричав,що мама його не любить,і не хотів повертатися. Бабуся за станом здоров’я не могла піклуватися про дитину і взяти Майкла до себе,хоча розуміла, що йому не можна повертатися додому. Однак суд вирішив,що кращим місцем для дитини буде її рідний дім. Бонні Фней більше не бачила свого онука. Незабаром її молодша онучка також потрапила до лікарні з переломом ноги в чотирьох місцях, а на руках були опіки від сигарет. І тільки після цього почалися пошуки зниклого Майкла. Виявилося,що хлопчик був убитий у будинку матері, поміщений до шухляди від інструментів, а потім утоплений у болоті три місяці тому. Те,що сталося, настільки сколихнуло Бонні Фіней, що вона вирішила присвятити своє життя боротьбі з насильством над дітьми. Під час похорону онука вона прив’язала синю стрічку до антени свого фургона,тим самим вона хотіла привернути увагу людей до цієї проблеми. Незабаром її підтримали різні агентства, ділові кола, місцеві співтовариства. Багато добровольців приєдналося до неї. Чому синій колір? Бонні Фіней пояснює це тим ,що вона не може забути синці на тілі своїх онуків. Синій колір служить постійним нагадуванням про те,що необхідно боротися з насильством і захищати дітей від насилля.

Ми живемо у світі, однією з характерних ознак якого є насильство. Нині Україна потерпає від жорстокої економічної,соціальної, моральної кризи. Цей період характеризується зростанням злочинності та падінням цінностей.

Жорстоке поводження з дітьми та підліткове насильство – проблема держави і кожної свідомої особистості.

Ці прояви – це тисячі дітей, які не отримують освіти . не мають постійного місця проживання . жебракують з однолітками або дорослими , потерпають від побиття та насильства, яких примушують до важкої праці.

Конституція України зазначає , що будь-яке насильство над дитиною та її експлуатація переслідується законом, держава забезпечує утримання та виховання дітей-сиріт, позбавлених батьківського піклування (ст.52)

Стаття 3 конституції України стверджує ,що людина , її життя та здоров’я, недоторканість. Безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Стаття 28 Конституції України встановлює що ніхто не може бути підданий катуванню. Жорстокому, нелюдському або такому . що принижує його гідність, поводження чи покарання.

Проте факти жорстокого поводження з дітьми. зневажання їхніх інтересів є надзвичайно актуальними у нашому суспільстві. Діти не знають своїх прав. Бояться попросити допомоги у разі виникнення прояву насильства.

Насильство , за визначенням світової спільноти , не тільки робить людину залежною, а й принижує її гідність, завдає шкоди психічному і фізичному здоров’ю, стає серйозною перешкодою у подальшому житті.

Давайте скажемо «Насильству СТОП!» (флешмоб).



Місяць квітень проходив під егідою синьої стрічки, яка є символом боротьби з насильством над дітьми . Нажаль, з проявами насильства ми зустрічаємося з вами дуже часто і в громадських місцях і в сім’ях і в наших шкільних колективах.

Ми завдаємо людям фізичного болю, коли штовхаємо їх, наносимо тілесні удари, б’ємо,щипаємо, ґвалтуємо; ми завдаємо душевних ран ,коли лаємось нецензурними словами, глузуємо, обзиваємо, принижуємо ,ігноруємо.

Ми гостро реагуємо на біль і образи по відношенню до себе і не замічаємо, як кривдимо інших самі.

Трошки більше поваги,трошки менше образ,

Трошки більше добра, трошки менше зла,

Трошки більше любові,трошки менше ненависті,

Трошки більше радості,трошки менше горя і сліз.

У всіх нас є багато спільного і чимало відмінного. Але всіх нас об’єднуєте, що ми всі люди, що живемо на одній планеті Землі, і нам слід жити так,щоб зберегти мир і спокій.

Треба навчитися розуміти людей, любити їх, прощати і ставитися до них неупереджено. Нехай вони в чому і відрізняються від нас. Треба навчитися розуміти людей і вибачати їм, ставитися до інших так, якби ви хотіли, щоб ставилися до вас.

Тому викиньте із своїх сердець ненависть,зверхність ,байдужість. І тоді вас ,щирих,добрих, сердечних всі любитимуть і поважатимуть,і світ стане кращим. Часом досить однієї лагідної посмішки ,одного сонячного промінчика, одного дотику руки, однієї ласки. Так мало треба, щоб зробити щасливими тих хто є поруч з нами. То чому ми цього не робимо? Давайте подаруємо один одному привітну посмішку,лагідний дотик і крапельку доброти … ( флешмоб).

Звучить пісня «Боже, яка краса»





















ПОПЕРЕДЖЕННЯ НАСИЛЬСТВА ТА ЖОРСТОКОЇ ПОВЕДІНКИ



Тренінг для практичних психологів, соціальних педагогів, вчителів , вихователів



Мета:

Ознайомити учасників з проблемами та причинами насильства у шкільному середовищі, шукати шляхи його подолання.



Завдання:

  • ознайомити педагогів із формами та видами насильства, його наслідками;

  • усвідомити можливість різних стилів реагування, навчитися ефективних способів вираження невдоволення;

  • сприяти створенню безпечного середовища в школах шляхом запровадження нових методів міжособистісного спілкування між учнями та вчителями;

  • виховувати толерантні стосунки у всіх учасників навчально-виховного процесу.



Обладнання:

    • «зорепад очікувань»;

    • маркери, аркуші паперу (А-1, А-3), стікери, фліп-чарт ;

    • цукерки 3-х видів ( за кількістю учасників);

    • бланки до вправи «Як висловити образу і роздратування»;

    • пам’ятки-буклети.

ХІД ТРЕНІНГУ

І. Ознайомлення з темою , метою, завданнями тренінгу.

Сьогодні темою нашого тренінгу будуть насильство і жорстокість. А говорити про це потрібно, адже ми дуже часто зустрічаємося з його проявами. Поглянемо на цю проблему з психологічної точки зору, можливо, це допоможе нам стати добрішими і милосерднішими одне до одного, навчимося боротися з насильством

Проблеми сімейного насильства і насильства в підлітковому середовищі є зараз одними з найактуальніших. Проблема насильства не нова, вона існувала завжди й існує у всіх країнах світу.

У багатьох країнах світу щорічно квітень проходить під знаком синьої стрічки — такий міжнародний символ захисту дітей від насильства у всіх його проявах. Педагоги знайомляться з історією Синьої стрічки (додаток 1).

ІІ. Прийняття правил роботи в групі

Правила:

  • добровільність

  • щирість, відвертість

  • доброзичливість

  • активність

  • конфіденційність

  • взаємоповага

  • один говорить – всі слухають

  • говорити коротко, по черзі,

  • правило піднятої руки

Обговорення правил роботи на тренінгу.

ІІІ. Вправа «Зорепад очікувань»

Педагог-тренер демонструє учасникам плакат «Очікування» у вигляді зоряного неба, на якому тільки починають сходити зорі. Всі інші «зорі» - на них учасники записують свої очікування – ще лежать у кошику «зоряної королеви». Якщо очікування справдяться, то й вони зійдуть.

Педагог-тренер пропонує учасникам записати все, що вони хотіли б зясувати для себе під час тренінгу , тобто відповісти на запитання:

  • Що ви очікуєте від цього заняття?



ІV. Вправа «Знайомство»

Завдання:

  • назвати своє ім’я;

  • продовжити речення «У людях я найбільше ціную..», «У людях я

  • не сприймаю..» (назвати 3 риси)

Учасники сидять в колі, кожен записує своє ім’я на бейджику.

V. Вправа «Асоціації»

Завдання:

Назвати, які асоціації виникають у Вас , коли ви чуєте слово «насильство».

Наприклад, слово «насильство» може викликати асоціації: негатив, ненависть, агресія, страх, стрес, знущання, побиття, лицемірство, вигнанець, позбавлення тощо.

Тренер записує асоціації на фліп-чарті.

VІ. Мозковий штурм «Види насильства»

Завдання: назвати види насильства, та їх прояви.

Види насильства:

  • фізичне (спроба вбивства, побиття, катування, завдання фізичних пошкоджень, жбурляння різними предметами);

  • психологічне та емоційне (постійне стеження, погрози, залякування, шантаж, контроль життя та спілкування, ізоляція, заборона на спілкування);

  • сексуальне (зґвалтування і сексуальні домагання – інколи в присутності інших людей, сексуальні образи, насильницьке задоволення статевої пристрасті неприродним способом);

  • економічне (фінансовий контроль і фінансові обмеження, заборона працювати і вчитися, свідоме руйнування та пошкодження майна, позбавлення можливості користуватися майном).

VІІ. Руханка «Гарячий м’ячик»

VІІІ. Вправа «Як висловити образу і роздратування»

Робота в групах.

Учасникам роздають цукерки кількох видів (скільки команд — стільки і видів цукерок). Команди формуються за видом цукерок.

Кожна група отримує бланк, на якому записана роль кривдника ( у чому вона полягає) і на окремих листках - роль скривдженого (реакція). На одну роль кривдника є три ролі скривдженого (впевненої, невпевненої і агресивної людини). (Додаток 2)

Учасники кожної групи співвідносять варіанти реакцій із відповідними клітинками бланку відповідей і пояснюють або обігрують ситуацію.

  • Які способи вираження образи і злості ефективніші?

  • Назвіть способи, які ви використовуєте?

  • Чи знаєте ви, як можна боротися зі злістю?

IХ. Вправа «Насильство в учнівському середовищі».

Робота в групах

Завдання:

1 група . Причини жорстокої поведінки в учнівському середовищі.

2 група. Наслідки насильства жорстокої поведінки.

3 група. Як боротися із проявами насильства в учнівському середовищі.

Пояснення своїх відповідей кожною групою , обговорення і доповнення у великій групі.

Х. Вправа «Клубочок».

Зараз ми проведемо невелику розминку , що допоможе нам підбити підсумок сьогоднішнього тренінгу і трохи відпочити. Отже,у мене в руках клубок ниток для в’язання. Зараз ми будемо в'язати візерунок нашої групи. Учасник, в чиїх руках знаходиться клубок, має сказати побажання. Потім обмотати нитку навколо свого пальця і перекинути клубок будь-якому іншому учаснику тренінгу. Клубок має побувати у кожного. І ще : уважно слухайте один одного, хто говорить, це нам наприкінці знадобиться.

От скільки приємних побажань ми почули , а тепер пропоную змотати клубок назад. Робити це будемо так: той , хто знімає нитку з пальця, намотує її на клубок і пригадує, що саме говорив попередній учасник, яке було його побажання. З пальця, намотує її на клубок і пригадує, що саме говорив попередній учасник, яке було його побажання.

ХІ. Рефлексія тренінгу.

  • Чи справдилися очікування?

  • Що вам дав тренінг?


Притча « Про двох вовків»

Колись один мудрець відкрив своєму внукові життєву істину.

У кожній людині відбувається боротьба , дуже схожа на боротьбу двох вовків. Один вовк символізує зло: заздрість, егоїзм, амбіційність, брехливість, жадібність. Другий вовк символізує добро: миролюбність, любов, доброту, відданість.

Онук , який перейнявся словами дідуся до глибини душі, замислився й запитав:

-А який же вовк усе ж перемагає?

Старий усміхнувся й відповів:

  • Завжди перемагає той вовк , якого ти годуєш!


(Додаток 2)

  • Не гратимеш з нами у футбол, всі говорять, що ти – сліпий

  • Не буду з тобою дружити. І всіх хлопців підмовлю!

  • Ти – ботанік заучений! І вдягатися модно не вмієш.

  • Ви завжди вірите тому, що кажуть? Давайте зіграємо – я впевнений, що в мене все вийде.

  • Хто таке сказав? Ну хто? Ну, будь ласка, візьміть мене.

  • Ой, та ви самі всі сліпі і граєте, як дівчатка! Дурні, от ви хто!

  • Боюся тебе на всіх не вистачить

  • Ну, що я тобі зробив? Зі мною й так ніхто

  • не дружить

  • Та мені взагалі ніхто не потрібний, плювати я хотів на вас усіх

  • Я тобі зараз у носа дам!

  • Головне – вмію одягатися акуратно.

  • А у тебе проблема в навчанні?

  • Коли що – звертайся, може, допоможу

  • Це все батьки винні. Вони нічого мені не купують.

  • Ну хочеш, дам списати на контрольній?























Диспут – конкурс


«Ми змінимо світ від насильства»



Мета : сприяти усвідомленню учнями проблеми насильства в сучасному середовищі; причини виникнення та питання зменшення цього явища у сучасному житті.

  1. Вступне слово

Притча про жорстокість

В одному з монастирів Шаоліня майстер навчав своїх учнів. І якось учень поставив майстрові запитання :

  • Учителю, а як дізнатися, наскільки я жорстокий ?

  • Щоразу, коли ти завдаватимеш удару своєму ворогові, уяви себе на його місці і відчуй його біль. І якщо один раз не відчуєш болю – знай, жорстокість захлиснула тебе.

У засобах масової інформації все частіше з’являються новини про нестерпну жорстокість, носіями або жертвами якої є неповнолітні діти.

Українське суспільство переживає не найкращі часи : насильство в родині, нерівність, підвищена агресивність підлітків, вживання наркотиків, алкоголю, розкута сексуальна поведінка дітей та підлітків. Усе це знаходить своє вираження в поведінці та в стосунках між дітьми та між дітьми та дорослими.

Насильство – це дії над однією людиною або кількома людьми, що характеризуються такими ознаками :

  • Чиняться усвідомлено, цілеспрямовано;

  • Заподіюють шкоду ( фізичну, моральну, матеріальну);

  • Порушуються права та свободи людини;

  • Той, що чинить насильство, має значні переваги, це зводить до нуля ефективний захист жертви насильства.

Види насильства:

  • Фізичне;

  • Сексуальне;

  • Психологічне;

  • Економічне.

Причини проявів насильства :

  • Сім’я як фактор становлення агресивної поведінки;

  • Взаємини з однолітками;

  • Засоби масової інформації;

  • Комп’ютерні ігри;

  • Низький соціально-економічний рівень життя великої кількості сімей;

  • Вплив соціуму;

  • Післяпологова депресія матері.



Умови проведення конкурсних завдань:

І конкурс

Конкурс «Пазл»

З окремих частин скласти зображення.


ІІ конкурс

Конкурс «Запитання»

( Кожна команда витягає запитання і дає відповіді)

  1. Форми насильства : фізичне, сексуальне, економічне, психологічне.

  2. Хто може бути «жертвою»?

  3. Хто може бути кривдником?

  4. Якими основними законами захищені права дітей: Конвенція ООН про права дитини, Конституція України, Закон України «Про охорону дитинства», Сімейний кодекс, Кримінальний кодекс, та інші.

  5. Продовжіть речення: Насильство породжує… насильство.

  6. Де найбільше спостерігаються прояви насильства? ( вдома, в школі, в громаді).

  7. Що таке насильство ? ( Спосіб, що забезпечує панування, владу людини над людиною; примус, який відбувається всупереч волі того, проти кого він спрямований, зазіхання на людську свободу).

  8. Що таке жорстоке ставлення ? ( Безжалісні, грубі дії, які завдають потерпілому фізичних та психічних страждань.)

  9. Що розуміють під поняттям толерантність ? ( прийняття людини такою, якою вона є ).

  10. Що таке агресія ? ( Індивідуальна або колективна поведінка чи дія, спрямована на те, щоб завдати фізичної чи психічної шкоди, або орієнтована на знищення іншої людини чи групи).

  11. З якого віку настає відповідальність ? ( з 14 років ).

  12. Поясніть термін «експлуатація». ( Використання чужої праці без справедливої винагороди; безоплатне привласнення результатів найманої праці. )

  13. Поясніть термін «ігнорування». ( Навмисно не помічати, не брати до уваги, нехтувати кимось, чимось.)

  14. Яка відповідальність передбачено за насильницькі дії? ( Адміністра-тивна, кримінальна.)

  15. До кого може звернутися дитина по захист від насильницьких дій ?



Руханка «Намалюй цифри частинами тіла»

( 1- пишемо носом, 2 – правим плечем, 3 – лівим плечем, 4 – правою ногою, 5 – лівою ногою, 6 – ліктем правої ноги, 7 – ліктем лівої руки, 8 – усім тілом.)

ІІІ конкурс

Конкурс «Прислів’я та приказки»

( Знайдіть другу частину прислів’я чи приказки )

Яка громада, така її рада.

Як ми до людей, так люди до нас.

Дружба і братство – дорожче багатство.

Друга тримай, а знайдеш – тримай.

У хорошій компанії розуму наберешся, а в поганій – і свій загубиш.

З ким поведешся, від того й наберешся.

Згода будує, а незгода руйнує.

Від сварки до бійки – один крок.

Бити та лаяти є кому, а годувати та вчити так нікому.

Не кидай каміння в небо, бо собі голову розіб’єш.

Хто любить бити, того теж наб’ють.

Коли двоє сваряться, то більше винуватий той, хто розумніший.

Біда тому, хто добра не робить нікому.

Кого біда кусає, той завжди злість на когось має.

Правда і в огні не горить, і в воді не тоне.

Яка хата – такий тин, який батько – такий син.

Добрі діти на ноги поставлять, а лихі – з ніг звалять.

Не вчи дитину штурханцями, а хорошими слівцями.

Дурному і п’яному море по коліна.

Будеш людині робити все життя добро – нічого, а зробиш один раз зло – на все життя ворогом будеш.

Злому всюди зле.

ІV конкурс

З букв слова «толерантність» скласти інші слова

( тінь, тато, Ната, тент, Ніна, рать, тонна, ліра, Лора, літо, сіно, село, неон, ніс, тісто, нора, ріст, снасть, неро, рот, тара, рано, ролет, нано, Лера, оса, ласт, тан, лан, нас, сало, соло, сіль, ера, оратор, Оранта, рента, толь, тіло, раллі, антена, стан, ліс, ріс, лінь, рана)



Руханка «Хенд-бол»

Творча робота «Наслідки насильства для дитини, сім»ї, суспільства»

( Кожна група по черзі представляють свої варіанти)



V конкурс

Творча робота «Колаж»

( кожна група представляє свої варіанти шляхів зменшення проявів насильства )



Підведення підсумків та визначення переможців

  1. Назвіть відомі форми насильства.

  2. Хто може бути «жертвою»?

  3. Хто може бути кривдником?

  4. Якими основними законами захищені права дітей.

  5. Продовжіть речення: Насильство породжує…

  6. Де найбільше спостерігаються прояви насильства?

  7. Що таке насильство ?

  8. Що таке жорстоке ставлення ?

  9. Що розуміють під поняттям толерантність ?

  10. Що таке агресія ?

  11. З якого віку настає відповідальність ?

  12. Поясніть термін «експлуатація».

  13. Поясніть термін «ігнорування».

  14. Яка відповідальність передбачено за насильницькі дії?

  15. До кого може звернутися дитина по захист від насильницьких дій ?



«Яка громада, така її рада»

«Як ми до людей, так люди до нас»

«Дружба і братство – дорожче багатство»

«Друга тримай, а знайдеш – тримай»

«У хорошій компанії розуму наберешся, а в поганій – і свій загубиш»

«З ким поведешся, від того й наберешся»

«Згода будує, а незгода руйнує»

«Від сварки до бійки – один крок»

«Бити та лаяти є кому, а годувати та вчити так нікому»

«Не кидай каміння в небо, бо собі голову розіб’єш»

«Хто любить бити, того теж наб’ють»


«Коли двоє сваряться,то більше винуватий той, хто розумніший»


«Біда тому, хто добра не робить нікому»


«Кого біда кусає, той завжди злість на когось має»


«Правда і в огні не горить, і в воді не тоне»

«Яка хата – такий тин, який батько – такий син»


«Добрі діти на ноги поставлять, а лихі – з ніг звалять»


«Не вчи дитину штурханцями, а хорошими слівцями»


«Дурному і п’яному море по коліна»


«Будеш людині робити все життя добро – нічого, а зробиш один раз зло – на все життя ворогом будеш»


«Злому всюди зле»




Соціологічне опитування

Керуючись наказом Міністерства освіти і науки України «Про вжиття заходів щодо запобігання насильству над дітьми», та з метою підвищення проінформованості учнівської молоді щодо проблем насильства та профілактики її проявів, відділом освіти Рогатинської районної державної адміністрації,зокрема соціально-психологічною службою було запропоновано провести у школах району з 23-28.04.2012р. профілактичний тиждень «Світ без насильства».

На районному рівні проводився тренінг з педагогами-організаторами та заступниками з виховної роботи «Попередження насильства та жорстокої поведінки». Брейн - ринг з лідерами учнівського самоврядування. На центральній площі було проведено Акцію «Синя стрічка квітня» учасниками якої були учні 8-10 класів Рогатинської СЗОШ №1, Рогатинської ЗОШ №2, Рогатинської гімназії ім. Володимира Великого .В рамках Акції було інформаційне повідомлення з історії виникнення акції флешмоб, звучала пісня «Боже яка краса». Усім хто підтримав Акцію було почеплено синю стрічку. Учні також зробили соціологічне опитування жителів міста, щодо проблеми насильства. Всього було опитано 189 чоловік,з яких -179 відповіли «так»- у нашому суспільстві існує проблема насильства , «ні» -10 чол. Найчастіше зустрічаються такі прояви насильства як:

-словесні образи -145 чол.;

-фізичне насильство(побиття)-110 чол.;

-вимагання грошей-76 чол.;

-примусова праця-46 чол.;

-сексуальні домагання, зґвалтування-76 чол.

На запитання «Чи були Ви свідком насильства ?»-87 чол. відповіло «так», «ні» - 102 чол. «Чи доводилось Вам бути жертвою проявів насильства?» «так»- 42 чол , «ні» - 147 чол.

І такі варіанти відповідей на запитання «Як можна зменшити прояви насильства?»:

Вирішувати це питання на законодавчому рівні;

  • Заборона проявів насильства у ЗМІ,натомість показ прикладів кращих стосунків;

  • Здійснювати профілактичну роботу з молоддю,сімями, у напрямку формування толерантної поведінки ;

  • Не бути байдужими до даної проблеми;

  • Обєднати зусилля влади .сімї , школи у цьому напрямку;

  • Жити і виховувати молодь на релігійних засадах;

  • Не зловживати алкоголем;

  • Проводити більше профілактичних акцій ;

  • Проявляти більше уваги і любові до дітей;

  • Профілактична робота в ЗМІ і соціальних мережах.

Попередження насильства та жорстокої поведінки





Синя стрічка квітня

Початок цієї традиції поклала історія, що відбулася навесні 1989 року. Мешканка Норфолка (США) Бонні Фіней довідалася про загибель свого чотирирічного онука Майкла.

Раніше хлопчик знаходився в лікарні з травмами, а потім був уміщений до фостерної (приймальні) на три тижні. Коли після закінчення тритижневого терміну дитину намагалися повернути рідній матері, Майкл плакав, кричав, що мама його не любить, і не хотів повертатися. Бабуся за станом здоров’я не могла піклуватися про дитину і взяти Майкла до себе, хоча розуміла, що йому не можна повертатися додому. Однак суд вирішив, що кращим місцем для дитини буде її рідний дім. Бонні Фіней більше не бачила свого онука. Незабаром її молодша онучка також потрапила до лікарні з переломом ноги в чотирьох місцях, а на руках були опіки від сигарет. І тільки після цього почалися пошуки зниклого Майкла.

Виявилося, що хлопчик був убитий у будинку матері, поміщений до шухляди від інструментів, а потім утоплений у болоті три місяці тому.

Те, що сталося, настільки сколихнуло Бонні Фіней, що вона вирішила присвятити своє життя боротьбі з насильством над дітьми. Під час похорону онука вона прив’язала синю стрічку до антени свого фургона, тим самим вона хотіла привернути увагу людей до цієї проблеми. Незабаром її підтримати різні агентства, ділові кола, місцеві співтовариства Багато добровольців приєдналися до неї.

Чому синій колір? Бонні Фіней пояснює це тим, що вона не може забути синці на тілі своїх онуків. Синій колір служить постійним нагадуванням про те, що необхідно боротися з насильством і захищати дітей від насилля.





У будь-якому разі



Люди часто бувають нелогічними й егоїстичними

Все одно прощай їм.

Якщо ти добрий, люди можуть обвинуватити тебе в егоїзмі та прихованих намірах.

Однак залишайся добрим.

Якщо ти успішний у тебе може зявитися безліч друзів і справжніх ворогів.

Все одно будь успішним.

Якщо ти чесний і щирий люди можуть обманювати тебе.

Однак залишайся чесним і щирим.

Те, що ти будував роками, хтось може зруйнувати за одну мить.

Все одно продовжуй будувати.

Якщо ти знайшов спокій і щастя, люди можуть заздрити тобі, однак будь щасливим.

Те хороше, що ти робиш сьогодні, найімовірніше завтра забудуть люди. Все одно роби добро.

Віддавай світові все найкраще, що в тебе є і цього ніколи не буде достатньо.

Однак віддавай світові все найкраще, що маєш.

Зрештою ти зрозумієш, що все це відбувалося між тобою і Богом і ніколи це не було між тобою і людьми.





Слова Матері Терези



Все в твоїх руках

Колись давно на півдні Африки жив розумний. Але дуже пихатий вождь. Увесь день його складався з приміряння вишуканого вбрання та розмов із підданими про свій розум. Так минали дні за днями, роки за роками… Аж ось прокотилася країною чутка, що в пустелі зявився мудрець. Дуже розлютився вождь:»Як можна називати якогось там старця найрозумнішою людиною у світі!?», але нікому свого обурення не показав, а запросив мудреця до себе…



І ось настав день зустрічі. Зібралося усе племя, щоб послухати найрозумніших людей світу. Вождь сидів на високому троні й тримав у руках за спиною метелика. До нього підійшов невеличкий худорлявий чоловік, привітався й сказав, що готовий відповісти на будь-яке запитання. І тоді, недобре посміхаючись, вождь сказав:»Скажи-но мені, що я тримаю в руках, живе чи мертве?».

Мудрець трохи подумав, усміхнувся й відповів:

«Все в твоїх руках».








Пам’ятка учням

  1. Пам’ятайте, що насильство над вами, здійснене вашими батьками, не є нормою життя. Насилля – неприпустима річ у стосунках людей.
    2. У сім’ї ви маєте право на те, щоб до вас ставилися з повагою, не ображали.
    3. Пам’ятайте необхідні правила безпеки: зокрема, не варто тут же кидатися на допомогу, коли тато б’є маму, особливо коли він - з небезпечними предметами в руках; ваше завдання – якомога швидше сховатися, залишити домівку взагалі – на допомогу покличте дорослих, які краще знають, як діяти за таких обставин.
    4. Ви маєте право на захист, якщо навіть найрідніші люди принижують вашу гідність.
    5. Поділіться своїми проблемами з учителем, класним керівником, психологом, зверніться до міліції.
    6. Не вірте у погрози з боку кривдників.
    7. Ви маєте право висловлювати і відстоювати свою думку. Чітко і однозначно висловлюйте осуд щодо насильницької поведінки взагалі.
    8. Знайте, коли вас постійно контролюють, принижують, примушують до чогось, використовують в спілкуванні з вами лайливі слова – це насильство.
    9. Не вважайте, що ви заслужили на таке ставлення з боку дорослих. Ніхто, в тому числі ваші батьки, рідні, не мають права принижувати вас, поводитися жорстоко стосовно дитини – це карається законом. В Сімейному кодексі (ст.. 150, ч. 7) написано: «Забороняються фізичні покарання дітей батьками. Та інші види покарань які принижують людську гідність. Дитина може подати до суду, до громадських організацій, якщо виховання не належне».
    10. Навчаться розрізняти поняття «добро» і «зло». Все, що принижує людську гідність – є зло, все, що звеличує гідність людини – добро.


























Пам’ятка батькам


  1. Пам’ятайте, що першим університетом життя для дитини є та сім’я в якій народилася дитина. Завдання обох батьків полягає в тому, аби створити в сім’ї атмосферу любові, довіри, духовного настрою та комфорту.
    2. Не дивіться на дитину як на особисту власність. Ви дали дитині фізичне тіло, а душа Ії належить світові. Сприймайте дитину як особистість єдину, унікальну і неповторну.
    3. Не виражайте часто свого незадоволення, критики – це тільки породжує антагонізм в стосунках дітей і батьків.
    4. Давайте дітям можливість відчувати Ваше визнання і схвалення.
    5. Ніколи не старайтесь запевнити дитину в тому, що вона погана.
    6. Будьте тактовними в стосунках з дітьми.
    7. Давайте приклад емоційного самоконтролю і витримки.
    8. Показуйте приклад позитивних дій та вчинків дітям не на словах, а в конкретних справах.
    9. Насильство над дітьми – це протиприродний акт, який забороняється законом. Так, в Сімейному кодексі сказано таке: «Забороняються фізичні покарання дітей батьками та інші види покарань, які принижують людську гідність. Дитина має право на належне батьківське виховання».
    10. Завжди давайте дитині шанс на право бути кращою.
    11. Пам’ятайте, що в сім’ї дитина пізнає, як взаємодіяти з іншими людьми, як ставитися до себе і до оточення, як упоратися з труднощами і, за великим рахунком, що таке життя.
    Телефонуй на Національну «Гарячу лінію» з питань протидії насильству та захисту прав дитини, щоб отримати допомогу – 386 (безкоштовно для абонентів МТС та Київстар

  2. АНКЕТА “Моє життя в сім’ї та школі”

  1. Чи існує, на Вашу думку, проблема насильства в нашій країні?

- так___ - ні___ - не думав(-ла) про це___


  1. Які типи насильства, на Вашу думку, найбільш поширені в нашому суспільстві?

  • насильство в дорослому середовищі;

  • насильство дорослих над дітьми;

  • насильство старших дітей над молодшими;

  • насильство між дітьми одного віку;

  • насильство між представниками різної статі;

  • сімейне насильство;

  • ваш варіант _____________________________


  1. Чи існує проблема насильства, проявів жорстокості у Вашій школі?

- так___ - ні___ - утруднююсь відповісти___


  1. Чи існує проблема насильства та проявів жорстокості у Вашій сім’ї?

- так___ - ні___ - утруднююсь відповісти___


  1. Які, на Вашу думку, основні причини виникнення насильства в учнівському середовищі?

  • культ сили, який пропагується засобами кіно і телебачення;

  • конфліктні стосунки у сім’ї;

  • наслідування поведінки дорослих;

  • кризові явища у суспільстві;

  • важке матеріальне становище у сім’ї;

  • низький рівень культури батьків;

  • вживання наркогенних речовин;

  • недостатній виховний вплив школи;

  • комп’ютерні ігри агресивного характеру;

  • неефективні дії правоохоронних органів;

  • впевненість у безкарності вчинку;

  • інше _____________________________


  1. Чи доводилось Вам бути свідком насильства (жорстокого поводження) з Вашими друзями, однолітками, школярами?

- так___ - ні___

  1. Чи доводилось Вам хоч раз в житті зазнавати ... ?

Понеділок

Відкриття тижня.

Виставка книг, брошур, журналів про жорстоку поведінку,толерантність.

Анкетування вихованців щодо проявів насильства в школі,дома, громадських місцях.




Вівторок

Тренінг для педагогів –організаторів , заступників з виховної роботи.

Тренінг для керівників гуртків.


Середа

Акція «Ми -проти насилля» (флешмоб, соціальна реклама,соціологічне опитування жителів селища щодо проблеми насильства)


Четвер

Заходи з вихованцями:

Шумук С. С.- Заняття “Створімо серце доброти”.

Бесіда «Захисти себе та інших”

Сіжук С. М. Бесіда «Скривджені діти або що таке зловживання щодо дітей»

Бесіда «Моя поведінка в конфліктній і небзпечній ситуації».

Хомяк Г. П. Бесіда «Розв’язання складних ситуацій і проблем», “Що ми розуміємо під насильством”.

Вензловська І. П. Бесіда «Як створити стосунки з іншими».

Конкурс малюнків “Діти проти насильства в сім’ї”

Німець Н. В. Бесіда « Сексуальне рабство та торгівля людьми на початку ХХІ ст.», ”Взаємоповага — основа людських стосунків”

Корець Н. М. Усний журнал «Молодь проти насильства».




П’ятниця

Круглий стіл з вихованцями «Світ без насильства». Конкурс.




Субота

Закриття тижня

Підбиття підсумків





  1. Уявіть собі ситуацію, що Ви стали жертвою насильства. Ваші дії:

  • буду кликати на допомогу;

  • звернусь до батьків і все їм розкажу;

  • звернусь за допомогою до вчителів;

  • звернусь за допомогою до психолога;

  • не буду звертатись до дорослих, діятиму на власний розсуд;

  • інше_________________________________________________________________________________



  1. Якою, на Вашу думку, буде поведінка вчителів, якщо вони стануть свідками проявів насильства серед учнів?

  • намагатимуться припинити насильство;

  • вдаватимуть, що не бачать нічого;

  • вони часто самі є ініціаторами насильства і кривдження учнів;

  • інше ________________________________________________________________________________



  1. Від кого на Вашу думку, Ви зможете отримати розуміння та допомогу, якщо насильство станеться в Вашій сім’ї?

  • від родичів;

  • від друзів;

  • від педагогів;

  • від психолога;

  • працівників правоохоронних органів

  • Ваш варіант ___________________________________________________________________________



  1. Чи допускаєте Ви можливість фізичного покарання дітей за їх вчинки?

  • категорично заперечую;

  • лише в окремих випадках;

  • так, це потрібно.



  1. Чи хотіли б Ви більше дізнатися про себе під час роботи з психологом?

- так___ - ні___ - важко відповісти___



  1. Ваша стать:

чоловіча ___ жіноча__

Анкета з метою дослідження та попередження насилля над підлітками



  1. Чи часто ти відчуваєш погане ставлення до себе ?

а) часто

б) інколи

в) рідко

г) ніколи


  1. З боку кого ти відчуваєш погане ставлення до себе ?

а) рідних

б) вчителів

в) однолітків

г) старшокласників

д) нікого


  1. Де найчастіше тебе ображають ?

а) вдома

б) в школі

в) на вулиці

г) ніде


  1. Хто найчастіше тебе ображає ?

а) рідні

б) вчителі

в) однолітки

г) старшокласники

д) ніхто


  1. Хто розуміє тебе і готовий підтримати в будь-який час ?

а) рідні

б) вчителі

в) однолітки

г) старшокласники

д) ніхто


  1. Чи часто тебе хтось називає образливими словами ?

а) часто

б) інколи

в) рідко

г) ніколи


7. Хто тебе може назвати образливими словами ?

а) рідні

б) вчителі

в) однолітки

г) старшокласники

д) ніхто


  • Чи може тебе хтось вдарити або штовхнути ?

а) так

б) ні


  • Чи часто тебе штовхають, бють ?

а) часто

б) інколи

в) рідко

г) ніколи


  • Хто тебе може вдарити або штовхнути ?

а) рідні

б) вчителі

в) однолітки

г) старшокласники

д) ніхто

  • Чи часто рахуються із твоєю думкою ?

а) так

б) ні


  • Хто може не зважати на тебе та на твою думку ?

а) рідні

б) вчителі

в) однолітки

г) старшокласники

д) ніхто


  • Хто рахується із тобою, твоїми почуттями та думками ?

а) рідні

б) вчителі

в) однолітки

г) старшокласники

д) ніхто


  • Де ти почуваєшся найкомфортніше ?

а) вдома

б) в школі

в) на вулиці

г) ніде

Анкета для учнів «Насилля у школі»

1.Чи знаєте ви, що таке насилля?

а) так б) ні в) приблизно

2. Чи розмовляв хтось із вами про насилля? Якщо так, то де саме?

а) удома б) у школі

3. Чи вважаєте насиллям:

а) побиття іншої людини б) моральне приниження іншої людини

в) безпідставне залякування іншої людини

г) обмеження свободи вибору іншої людини

д) безпідставне вимагання грошей від іншої людини

4. Чи доводилося вам переживати насилля? Якщо так , то де саме і від кого?

а) удома від батька б) удома від матері в) у громадських місцях

г) у школі від однолітків д) у школі від учителів е) у школі від старших учнів

5. Що ви відчували, коли над вами чинили насилля?

а) образу б) біль в) ненависть до кривдника

г) бажання помститися д) власну слабкість е) розчарування

6. Чи ви самі коли-небудь чинили насилля над іншими?

а) так б) ні в) не знаю чи це було насилля

7. Чи можете дозволити собі висловити власну думку в присутності вчителів?

а) на всіх уроках б) на деяких уроках

в) у позаурочному спілкуванні з учителями

8. Чи гарантує школа дотримання ваших прав?

а) так, завжди б) іноді в) зазвичай, ні

9. Чи доводилося вам у школі переживати приниження власної гідності? Якщо так, то від кого?

а) від учителів б) від ровесників в) від адміністрації школи

10. Чи мають ваші батьки змогу захистити вас, якщо будуть порушуватися ваші права?

а) так б) ні, до них не прислухаються

11. Яке з поданих нижче означень найкраще характеризує ставлення вчителів до учнів?

а) дружнє б) наказування в) партнерське

г) нерівноправне д) поблажливе е)толерантне є) байдуже

12. У кого б ви попросили допомоги у вирішенні особистих проблем?

а) у батьків б) у класного керівника в) у вчителя якому довіряю

г) у директора школи д) у подруги (друга) е) немає в кого

є) у когось іншого (вкажіть)________________.







































Кiлькiсть переглядiв: 504

Види насильства

З боку батьків

З боку вчителів

В учнівському середовищі

фізичне насилля: удари кулаком, ногами, побиття, навмисне нанесення тілесних травм та пошкоджень іншій людині.

психологічне (емоційне) насилля: постійні покрики, приниження, несправедливі звинувачення, залякування, лайка, присвоєння призвіськ, примус до дій, які людина не хоче виконувати.

сексуальне насилля: небажані словесні образи сексуального характеру та дотики; залякування, обман та примус до близькості або проституції; демонстрація порно та розбещення, зґвалтування, ексгібіціонізм, вуайєризм.

нехтування потребами дитини: нехтування фізичними потребами (потреби в їжі, одязі, сні та недостатня захищеність від небезпеки), нехтування медичними потребами, нехтування потребами в освіті та відмова дитині в підтримці, увазі, любові.